Rozhodli jste se otevřít vlastní e-shop? Máte první důležitý krok za sebou. Teď asi přemýšlíte, jakou doménu pro své online podnikání zvolit. Poradíme vám, jak na to, abyste se správnou doménou slavili úspěch.
Vybrat správný název domény pro e-shop není úplně snadné a je to vlastně tak trochu, jako vybírat jméno pro očekávanou ratolest. Výběru byste měli věnovat dostatečnou pozornost!
Vybírejte pečlivě a chytře
Výběr domény není radno podcenit. Její název a koncovka vás budou provázet po celou dobu vašeho podnikání a zákazníci si ji s vámi budou spojovat. Jak by správná doména měla vypadat?
Jednoduchý název
Prodáváte doplňky a hračky pro kočky a zboží s potiskem čtyřnohých mazlíčků? Název „doplnky-hracky-pro-kocky.cz“ asi nebude to pravé ořechové. Bohatě vám postačí „prokocky.cz“. Snažte se, aby název domény vystihoval vaše podnikání, ale zároveň byl natolik jednoduchý, aby si ho lidé snadno zapamatovali. Je statisticky prokázáno, že kratší název rovná se lepší název. Běžně se setkáte s délkou doménového jména o 8 znacích.
Originální jméno
Doména by měla být nejen jednoduchá, ale taky nápaditá. Zákazníci si lépe zapamatují „mnau.cz“ než „kocicidoplnky.cz“. Chytlavé jméno vás navíc odliší od konkurence a lépe se vám s ním bude pracovat i v offline světě. Název domény totiž budete používat na vizitkách a dalších reklamách.
Koncovka .cz, .com. nebo .eu?
Chcete cílit hlavně na české zákazníky? Anebo plánujete expanzi do zahraničí? Pro podnikání v Česku vybírejte doménu s koncovkou .cz. Celosvětové projekty (to může být klidně i do Polska) zase vypadají lépe s koncovkou .com nebo .eu. Pokud začínáte v Česku, ale nevylučujete rozšíření do světa, raději si rovnou kupte doménu s koncovkou .com nebo .eu. Mohlo by se totiž stát, že by vás někdo předstihl.
Klíčové slovo v doméně?
Už jste určitě slyšeli, jak důležitá jsou klíčová slova. Možná jste si přečetli, že byste hlavní klíčové slovo měli za každou cenu dostat do názvu domény. Není to pravda. Klíčové slovo v názvu domény má mizivý vliv na vyhledávání a často je kvůli němu celé jméno neatraktivní. Navíc se unikátní a nezaměnitelná doména s klíčovým slovem v názvu hledá špatně, případně vás bude stát zbytečně mnoho peněz. Při budování online podnikání byste navíc měli myslet na budování „brandu“, tedy své značky. Pokud si koupíte doménu, která v názvu obsahuje klíčová slova, bude se vám váš brand, vaše jméno, budovat daleko hůře, protože téměř stejný nebo podobný název už používá valná většina konkurence. O nemožnosti ochránit si značku ochrannou známkou kvůli příliš obecnému pojmenování ani nemluvě. Raději zvolte unikátní název, na jehož propagaci budete do budoucna pracovat a zákazníci si ho nebudou plést s konkurenčními weby.
Dostupnost na sociálních sítích
Bez aktivity na sociálních sítích už se dneska online byznys dělat nedá. Zjistěte si proto, zda je jméno vaší domény dostupné jako účet i na Facebooku, Twitteru a Instagramu, případně dalších sítích, na kterých plánujete působit.
Výběr správné domény není nic těžkého, chce to ale dobrý nápad a chvilku přemýšlení. Nepodceňte výběr své domény, jedině s unikátním a snadno zapamatovatelným jménem totiž získáte více zákazníků a zasloužený věhlas.
Hitparáda domén
Na závěr pár humorných ukázek, jak to může dopadnout při tvorbě názvu značky a produktů a následném výběru domény, když se dostatečně nepromyslí veškerá spojení.
- wintersexpress.com – Winters Express
- viagrafix.com – Via Grafix (přejmenováno na Learn2)
- dicksonweb.com – Dickson’s Temperature Instruments
- penisland.net – Pen Island
- kidsexchange.net – Kids Exchange
Doufáme, že vám naše tipy pomohou zvolit pro vaše podnikání to pravé jméno, které se bude nadále skloňovat jen v dobrém. Narazili jste při vašem hledání správné domény na nějakou další libůstku, která by mohla doplnit světovou hitparádu? Dejte nám vědět do komentářů!